Wednesday 24 October 2012

فروش نفت و گاز بسیار ارزان به دبی و ترکیه در ازای شمش خالص طلا

فروش نفت و گاز بسیار ارزان به دبی و ترکیه در ازای شمش خالص طلا

 
خبرگزاری رویترز شب گذشته مدعی شد در ماه های اخیر ایران از طریق ترکیه و دوبی، دهها تن طلا به این کشور وارد کرده است. بنا بر این گزارش، ایران با این کار در تلاش است تحریم های غرب را دور زده و پول انرژی صادراتی خود به ترکیه را این گونه به دست آورد.
gold-1

بنا براین گزارش این حجم عظیم طلا از طریق فرودگان آتاتورک ترکیه و پروازهای دوبی این فرودگاه به تهران منتقل میشوند.
این خبرگزاری رقم دقیقی از مبالغی که آن را هنگفت خوانده ارایه نداده است اما تاکید کرده :آمار رسمی تجاری ترکيه تخمين می‌زند که در ماه اوت، نزديک به ۲ ميليارد دلار شمش طلا از طرف خريداران ايرانی به دوبی حمل شده است.
رویترز می‌نویسد اين نقل و انتقالات به دولت ايران کمک می‌کند که در برابر تحريم‌های بانکی کشورهای غربی اقتصاد خود را مديريت کند.
این خبرگزاری به نقل از یک تاجر ساکن دوبی که مدعی است در جريان تجارت طلا ميان ترکيه و ايران قرار دارد نوشته است هر واحد ارزی شناسه ای دارد، اما طلا به معنی ارزش مادی بدون شناسه است که می‌توان با خود به همه جای دنيا حمل کرد.
اين گزارش می‌افزاید که بازار نهايی طلای حمل شده به ايران معلوم نيست، اما از مقياس عمليات حمل طلا از دوبی و افزايش ناگهانی آن می‌شود حدس زد که دولت ايران پشت اين ماجرا باشد.
ايران هم‌ اکنون نفت و گاز به ترکيه می فروشد و با توجه به تحريم‌های آمريکا و اتحاديه اروپا امکان دريافت پول نفت و گاز به دلار و يورو وجود ندارد، بدین ترتیب ايران در ازای فروش حامل‌های انرژی (نفت و گاز) به ترکيه، ليره دريافت می‌کند.
اين گزارش می‌گويد که واحد پول ترکيه، ليره، از آنجايی که ارز معتبری در بازارهای جهانی نيست، بهترين راه‌حل خريد طلای ترکيه با ليره دريافتی از فروش نفت و گاز است.
بنا بر این گزارش ترکيه در کل طی ماه اوت معادل ۲.۳ ميليارد دلار صادرات طلا داشته است که ۲.۱ ميليارد دلار آن شمش طلا بوده است و از اين حجم حدود ۳۶ تن شمش طلا معادل ۱.۹ ميليارد دلار به امارات متحده عربی صادر شده است، در حالی که يک ماه قبل آن، ژوئيه، ترکيه تنها ۷ ميليون دلار صادرات طلا به امارات داشته بود.
از طرفی بر اساس داده‌های مرکز آمار ترکيه، اين کشور که تا ماه آوريل ماهانه از ۱.۲ ميليارد تا ۱.۸ ميليارد دلار طلا به طور مستقیم به ايران صادر کرده بود، در ماه اوت صادرات مستقيم طلا به ايران را به ۱۸۰ ميليون دلار کاهش داد.
يک تاجر طلا در دوبی که نخواست نامی از وی برده شود به خبرگزاری رويترز گفته است که ايران واردات مستقيم طلا از ترکيه را تبديل به واردات غير مستقيم از مسير دوبی کرده است تا موضوع برجسته نشود.
از سوی دیگر يک تاجر محلی گفته است که هرفرد در چمدان دستی خود تا ۵۰ کيلوگرم مجاز است شمش طلا از کشور خارج کند.
به گفته وی ماهانه صدها مسافر به نيابت از ايران در حال حمل طلای ترکيه به دوبی هستند. وی می‌گويد که پيک‌های پستی شماره حساب مالياتی دارند و کار آنها کاملا در چارچوب قانون است. به گفته وی، طی ماه سپتامبر و اکتبر هم تعداد زيادی از پيک‌های حمل طلا در چمدان دستی خود به دوبی شمش طلا انتقال داده‌اند

No comments:

Post a Comment