Friday 5 October 2012

جنگ با امواج و وحشت از اعتراضات مردمی

در هراس از تداوم و تعمیق خیزش مردم معترض در ایران ، دستگاههای امنیتی  نظام حاکم بر ایران  به اختلال در ماهواره یوتلست روی آوردند
sattelite
به گزارش بی بی سی -  مقامات آمریکایی دولت ایران را به از سرگیری پارازیت اندازی بر برنامه های فارسی رسانه های آن کشور متهم کرده اند.
"هیات امنای سخن پراکنی بین المللی ایالات متحده" با انتشار بیانیه ای در وبسایت این نهاد گفته است که "پارازیت اندازی ایران بر برنامه های خبری و اطلاع رسانی ایستگاه های تحت حمایت مالی دولت ایالات متحده باعث اختلال در دریافت این برنامه ها در مناطق مختلف از مراکش گرفته تا اروپای شرقی و اندونزی شده است."
هیات امنای سخن پراکنی بین المللی ایالات متحده یک نهاد مستقل تحت حمایت دولت آمریکاست که در سال ١٩٩٩ با هدف نظارت بر فعالیت ایستگاه ها و مراکز غیرنظامی پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی آمریکا تاسیس شد. پیش از آن، این مسئولیت بر عهده یکی از ادارات "آژانس اطلاع رسانی ایالات متحده" بود.
در بیانیه این نهاد آمده است که پیشتر، شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست تایید کرده بود که منبع پارازیت اندازی بر تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان، در داخل ایران قرار دارد.
این بیانیه می افزاید که "جدیدترین مورد از اختلال در پخش برنامه ها از روز ٣ اکتبر (١٢ مهر) آغاز شد و این اقدام قطعا مغایر موافقتنامه‌های بین‌المللی است."
در ادامه این بیانیه آمده است که علاوه بر برنامه فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا، که برای مخاطبان ایرانی برنامه پخش می کنند، پارازیت اندازی اخیر بر پخش برنامه های چندین ایستگاه رادیویی و تلویزیونی دیگر تحت نظر هیات امنای سخن پراکنی نیز تاثیر گذاشته و آنها را مختل کرده است.
هیات امنای سخن پراکنی گفته است که یکی از تامین کنندگان امکانات مقابله با سانسور اینترنتی هم اطلاع داده که از زمان آغاز پارازیت اندازی اخیر، ارتباطات اینترنتی از داخل ایران نشان می دهد که شنوندگان و بینندگان ایرانی برنامه های رادیو و تلویزیون های بین المللی، برای کسب خبر و اطلاعات به وبسایت های اینترنتی روی آورده اند.
بیانیه این نهاد آمریکایی تاکید می ورزد که براساس مقررات "اتحادیه بین المللی ارتباطات" هر نوع پارازیت اندازی ممنوع است و می افزاید که پارازیت اندازی اخیر نه تنها برنامه ایستگاه های تحت حمایت دولت آمریکا بلکه پخش برنامه های بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا - بی بی سی - را هم مختل کرده است.
با آغاز پارازیت اندازی اخیر، ریچارد لوبو، مدیر اداره سخن پراکنی آمریکا با انتشار ببانیه ای گفت که اختلالات اخیر نشانه "بی اعتنایی و نقض فاحش توافقنامه های بین المللی است."
براساس بیانیه هیات امنای سخن پراکنی بین المللی ایالات متحده، پارازیت اندازی بر ترانسپوندرهای سه شرکت ماهواره ای مورد استفاده گسترده در ایران، یعنی هاتبرد 13B، یوتل‌ست 25A و یوتل‌ست 7A تاثیر گذاشته است. این هیات افزوده که پارازیت اندازی باعث اختلال در برنامه های تحت حمایت دولت آمریکا بر ماهواره های یوتل‌ست به زبان های گرجی، ارمنی، بوسنیایی، کره ای و چند زبان دیگر هم شده است.
در عین حال، پخش برنامه های صدای آمریکا و رادیو آزاد از رسانه های دیگر، از جمله رادیو دیجیتال و ویدئویی بر مسیرهای دیگر و همچنین از طریق ارتباط اینترنتی ادامه دارد.
بیانیه این نهاد آمریکایی یادآور می شود که در ماه فوریه، اتحادیه بین المللی ارتباطات از تمامی کشورهای جهان خواست تا به اقدامات لازم برای متوقف کردن پارازیت اندازی بر پخش برنامه های ماهواره ای دست بزنند و پیشتر، هیات امنای سخن پراکنی ایالات متحده و نهادهای مشابه در چند کشور دیگر خواستار اقدام عملی علیه هرگونه پارازیت اندازی شده بودند.
هیات امنای سخن پراکنی ایالات متحده در مورد انگیزه ایران در از سرگیری پارازیت اندازی بر شبکه های اطلاع رسانی بین المللی، گفته است: "پارازیت اندازی اخیر با گزارش هایی از تظاهرات خیابانی و بازداشت گسترده ایرانیان معترض به سقوط نرخ برابری ریال در برابر ارزهای خارجی همزمان بوده و هم صدای آمریکا و هم رادیو فردا گزارش کرده اند که پارازیت اندازی درست قبل از پخش اخبار آغاز شده و با پایان این بخش از برنامه، خاتمه می یابد."
بی بی سی نیز پیشتر خبر داده بود که پارازیت اندازی بر شبکه های ماهواه ای فارسی زبان از روز چهارشنبه این هفته از سر گرفته شده و شرکت ماهواره ای یوتل‌ست نسبت به این اقدام ایران اعتراض کرده است.
در گزارش بی بی سی آمده بود که مخاطبان این شبکه از بروز اختلالاتی بر برنامه های تلویزیون فارسی زبان در ایران خبر داده بودند. به بینندگان این شبکه توصیه شده است که در صورت بروز اختلال در برنامه خبررسانی تلویزیونی، برای کسب اخبار به سرویس های رادیویی و اینترنتی فارسی زبان این بنگاه مراجعه کنند.
پارازیت اندازی به منظور جلوگیری از دسترسی ایرانیان داخل کشور به برنامه های ایستگاه های ماهواره ای بین المللی فارسی زبان اقدامی جدید نیست و سابقه آن به تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری باز می گردد که مورد تایید آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هم قرار گرفت. در آن زمان، اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد، اتهام تقلب گسترده در انتخابات و چند ماه تظاهرات اعتراضی و برخورد خشونت آمیز حکومت با معترضان را در پی آورد.
با آغاز اعتراضات، مقامات جمهوری اسلامی، ظاهرا به منظور جلوگیری از انتشار گزارش های مربوط به حرکت اعتراضی، همزمان با تشدید فشار بر مجاری اطلاع رسانی داخلی، جمعی از نمایندگان رسانه های بین المللی را از ایران اخراج یا فعالیت آنان را به شدت محدود کردند اما استفاده گسترده از دیگر امکانات ارتباطات، به خصوص ارتباط اینترنتی، باعث شد تا اخبار و حتی تصاویر تظاهرات اعتراضی به خارج ارسال و از تلویزیون های ماهواره ای مستقل پخش شود. در ماه های بعد، برنامه های این ایستگاه های تلویزیونی، به خصوص تلویزیون فارسی بی بی سی، هدف پارازیت اندازی شدید قرار گرفت.
هدف از پارازیت اندازی بر شبکه های خبری بین المللی ظاهرا جلوگیری از دسترسی ایرانیان داخل کشور به اخبار مربوط به تحولات داخلی بود.
به نظر می رسد که مقامات و نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی معتقد بوده اند که رسانه های بین المللی از نفوذ قابل توجهی در شکل دهی افکار عمومی مردم ایران برخوردارند و در زمان اعتراضات پس از انتخابات، حتی رهبران ارشد حکومتی هم صراحتا این رسانه ها را متهم می کردند که عامل برگزاری تظاهراتی هستند که در برخی از آنها، چندین هزار نفر شرکت داشتند.
موج جدید پارازیت اندازی با اخبار حاکی از بسته شدن بازار تهران و برگزاری برخی تجمع ها همزمان بوده که هدف از آنها اعتراض به افزایش شدید نرخ برابری ارزهای خارجی در برابر ریال و ناتوانی مقامات در جلوگیری از سقوط بی سابقه ارزش پول ملی گزارش شده است.
رسانه های وابسته به حکومت در ایران تاکید داشته اند که هدف تجمع کنندگان بازار، اعتراض به دولت محمود احمدی نژاد همراه با ابراز وفاداری و حمایت از حکومت و رهبر جمهوری اسلامی بوده است. به همین دلیل، برخی از ناظران این تجمع ها را در راستای مبارزه قدرت و تلاش جناح های مختلف حکومت برای انتساب مسئولیت بحران کنونی به یکدیگر دانسته اند.
در عین حال، رسانه های دولتی از سوء استفاده "عناصر مشکوک" از این تجمع ها خبر داده اند که با توجه به شرایط داخلی ایران و اوضاع منطقه، احتمالا می توانسته باعث نگرانی مقامات حکومتی و نهادهای امنیتی در مورد گسترش اعتراضات و حضور گسترده مردم در تجمع های اعتراضی شود و در واکنش به این نگرانی بوده است که شبکه های تلویزیون ماهواره ای فارسی زبان هدف پارازیت اندازی قرار گرفته اند
شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست از نهادهای بین‌المللی خواسته است به ایران فشار بیاورند تا پارازیت انداختن روی ماهواره‌ها را پایان دهد.
از روز چهارشنبه ۳ اکتبر (۱۲ مهر)، شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا روی ماهواره یوتل‌ست با امواج پارازیت روبرو شده اند.
طبق مقررات اتحادیه جهانی مخابرات - که ایران هم عضو آن است - ایجاد اختلال در ارتباطات رادیو تلویزیونی ممنوع است.
یوتل ست همچنین از نهاد مسوول فرکانس های فرانسه رسما خواسته است مجددا نسبت به این مساله اعتراض کند تا رسیدگی به آن در اولویت قرار گیرد.
یوتل‌ست از سه سال پیش بابت پارازیت‌اندازی بر روی شبکه های ماهواره ای از ایران شکایت کرده است.
بی بی سی فارسی پیشتر گزارش هایی از مخاطبان خود دریافت کرده بود مبنی بر اینکه برنامه های تلویزیون فارسی در ایران با اخلال و پارازیت مواجه شده است.
بی بی سی فارسی از بینندگان خود خواسته است که چنانچه برای مشاهده برنامه های تلویزیون با مشکل رو به رو هستند، به برنامه های فارسی رادیو بی بی سی گوش دهند.
در سال های گذشته، برخی از فعالان سیاسی ایران، یوتل‌ست و سایر ارائه دهندگان خدمات ماهواره ای را متهم کرده اند که برای جلوگیری از پارازیت اندازی بر تلویزیون های فارسی زبان به افدامات لازم دست نزده اند و دلیل آن را فشار از سوی دولت ایران دانسته اند.
سابقه پارازیت اندازی بر برنامه های برخی تلویزیون های بین المللی فارسی زبان به زمان اعتراضات پس از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران باز می گردد.
در آن زمان، دولت ایران، ظاهرا به منظور جلوگیری از دسترسی رسانه های بین المللی به گزارش های مربوط به تجمع های اعتراضی و نحوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضان، محدودیت های شدیدی را در مورد فعالیت خبرنگاران و نمایندگان رسانه های خارجی در ایران به اجرا گذاشت.
با اینهمه، تصاویر و گزارش هایی توسط شهروندان عادی تهیه می شد و از راه های مختلف، از جمله مصاحبه مستقیم و یا ارتباط اینترنتی در اختیار رسانه های بین المللی قرار می گرفت و همراه با گزارش های سایر منابع خبری، از این رسانه ها پخش می شد.
از آن زمان، پارازیت اندازی بر برنامه های بعضی تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان به طور متناوب ادامه داشته و به خصوص هنگام وقوع برخی تحولات سیاسی مرتبط با مخالفان دولت شدت گرفته است.
اگرچه دولت ایران رسما مسئولیت اختلال در پخش برنامه های کانال های تلویزیون ماهواره ای را برعهده نگرفته، اما کارشناسان با شناسایی مراکز ارسال پارازیت در داخل ایران، نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی را عامل پارازیت اندازی دانسته اند.
یوتل ست نیز پیشتر گفته بود که توانسته است مرکز ارسال پارازیت را در داخل ایران شناسایی کند.

No comments:

Post a Comment